Potrebujete radu? +421 948 636 363

Blog

Štartovacie káble - čo je dôležité vedieť?

Vytvorené: 11. apríl 2021
Kategória: Blog
Autor: Super User

 

Mám vybitú autobatériu. Ako naštartovať ?

V prípade že auto nenaštartuje z dôvodu vybitej batérie, často býva jediná možnosť použiť štartovacie káble, pretože moderné autá sa neodporúča rozťahovať či roztláčať, keďže by mohlo dôjsť k poškodeniu ich motora.

Viete aké atribúty sú pre výber kvalitných štartovacích káblov dôležité ?

Hrúbka, dĺžkapoužité svorky. Ak je ktorýkoľvek z nich poddimenzovaný, svorky alebo použitý materiál nekvalitné, prierez vodiča je príliš malý a nepretečie ním dostatok energie a premostenie zlyhá, motor nenaštartuje. V najhoršom prípade sa kábel prehreje a spôsobí skrat alebo dokonca požiar.  Presne to je to, čo sa môže stať, ak sa rozhodnete zakúpiť lacné, tenké a ľahké káble z čerpacej stanice, alebo z obchodného reťazca, ktorý nie je zameraný na predaj automobilového tovaru. Je nutné podotknúť, že ceny, za ktoré sa tieto „štartovacie káble“ predávajú konečnému spotrebiteľovi, sú mnohokrát až podozrivo nízke, čo samé o sebe poukazuje na to, že niečo nie je v poriadku. Keďže meď sa radí medzi drahšie kovy, nie je fyzicky možné vyrobiť poctivé funkčné štartovacie káble za ceny, za ktoré sú ponúkané v týchto predajniach.

Lepšie sú drahšie a funkčné ako lacné a nefunkčné.

Práve z tohto dôvodu je určite na mieste jednorazovo investovať trošku viac do kvalitných, hrubých a dostatočne dlhých medených káblov, ktoré budú pri správnom skladovaní slúžiť ešte aj Vašim vnúčatám. Čo by mali naozajstné poctivé štartovacie káble spĺňať ? Plocha samotného medeného vodiča musí byť minimálne 25 mm². Pre pohodlné používanie by dĺžka mala byť minimálne 4,5m, ideálne 6m. Izolácia kábla musí byť dostatočne ohybná, aby sa kábel dal umiestniť do potrebnej polohy bez komplikácií. Svorky by mali byť medené alebo mosadzné, s výnimkou kontaktných častí kompletne izolované, mali by obsahovať zubaté vnútorné hrany a silné pružiny, aby zabránili skĺznutiu kábla počas štartovania. Štartovacie káble ktoré spĺňajú všetky tieto parametre Vás nikdy nesklamú a vždy dokážu splniť svoju úlohu, presne tak, ako od nich očakávate.

Ako správne pripojiť štartovacie káble ?

Všetko okolo elektriny môže byť potenciálne nebezpečné, štartovacie káble nie sú výnimkou. Pri prepájaní dvoch áut môže nastať skrat, preto je dôležité dodržať správny postup

  1. Prvý (obvykle červenýkábel pripojíme na kladný pól vybitej batérie (+).
  2. Druhý koniec káblu pripojíme na kladný pól nabitej batérie.
  3. Uzemňovací (väčšinou čiernykábel pripojíme na záporný pól nabitej batérie (-).
  4. Druhý koniec uzemňovacieho kábla pripojíme na kostru vozidla s vybitou batériou.
    Kábel nikdy nepripájajte k zápornému pólu vybitej batérie. Pri dobíjaní batérie sa uvoľňuje vodík a pri preskočení iskry môže za nepriaznivých okolností dôjsť až k výbuchu batérie.
  5. Naštartujte auto s nabitou autobatériou a nechajte motor bežať vo voľnobehu.
  6. Naštartujeme vozidlo s vybitou batériou.

Po naštartovaní odpojíme štartovacie káble nasledovne:

  1. Najskôr odpojíme mínusový kábel od štartovaného vozidla, potom od vozidla dodávajúceho prúd.
  2. Druhý kábel (kladný) odpojíme najskôr od dodávajúceho vozidla, potom od štartovaného vozidla.

Ostatné z blogu

Uvedomujeme si vôbec, aký veľký význam má batéria? Bez jej pomoci sme totiž dojazdili.

Uvedomujeme si vôbec, aký veľký význam má batéria? Nejednému z nás sa stalo, že sadol do auta, pokúsil sa naštartovať, al...

Bezpečné nabíjanie autobatérií

Bezpečné nabíjanie autobatérií Nabíjanie autobatérií? Je to skutočne nevyhnutné? Ak áno, ako často a ako dlho? Nie sú mod...

Štartovacie káble - čo je dôležité vedieť?

  Mám vybitú autobatériu. Ako naštartovať ? V prípade že auto nenaštartuje z dôvodu vybitej batérie, často býva jediná...

Pozor na výber autobatérie! Autá so štart/stop systémom si vyžadujú individuálny prístup.

Pozor na výber autobatérie! Autá so štart/stop systémom si vyžadujú individuálny prístup Vodiči riešia výmenu batérie, ...

Fakt alebo mýtus? 4 mýty o štart-stop systéme.

Fakt alebo mýtus? 4 mýty o štart-stop systéme. Mýtus: Štart-stop vybije batériu natoľko, že vozidlo následne už nedoká...

Ako sa správne starať o motobatériu v zimnom období ?

Ako sa správne starať o motobatériu v zimnom období ? Jednou z najchúlostivejších a na údržbu a zaobchádzanie najcitliv...
Sídlo
  • Autobaterky s.r.o.
    Chrenovská 14
    Nitra 949 01
  • IČO: 46426523
    DIČ: 2023381943
    IČ DPH: SK2023381943
Kontakty

Vytvorila digitálna agentúra MW media, www.mwmedia.sk | www.mwshop.eu